TAN Afdeling Noord
Van 17 juli tot 29 augustus hebben we deelgenomen aan de rally Parijs-Moskou-Parijs. Deze rit werd georganiseerd vanwege het 75-jarig bestaan van de Traction Avant en was de uitgebreide versie van de rit die François Lecot maakte in 1934. Hij deed daar destijds 75 uur over, maar hij bezocht dan ook niet de landen die wij wel passeerden tijdens deze tocht.
Achtentwintig equipes hadden zich opgegeven en deze waren onderverdeeld in een aantal groepen.
Daarnaast waren er twee technische teams aanwezig, om waar nodig bij te springen.
Ons team bestond uit zes Tractions. Om ons voor te bereiden op deze oldtimer rally hadden we twee keer een weekend gepland met onze teamgenoten, waaronder 4 echtparen uit het zuiden des lands en uit Friesland Otto en Christa Greiner. Tijdens deze ontmoetingen die plaatsvonden in Heeze en in Zevenhuizen hebben we elkaar nader leren kennen.
Helaas moest één team afhaken: i.v.m. gezondheid moesten Marien en Alice Dirven enkele weken voor vertrek afzeggen. Ons team bestond nu uit 5 tractions: onze reisgenoten waren Rolf en Monique v.d. Zande, Wim en Marianne van Duren, Louis Luijten en Rosie Vrouwenraets, Otto en Christa Greiner en wijzelf.
Op vrijdag 17 juli vertrokken we ’s middags uit Zevenhuizen richting Parijs. Onderweg overnachtten we in België, we hadden afgesproken met Otto en Christa op een camping in Gent.
Zaterdag 18 en zondag 19 juli verbleven we op een camping in Parijs (Versailles), waar ook de andere rally-rijders die tijdens de tocht zouden kamperen, verbleven. De deelnemers waren namelijk opgesplitst in een groep kampeerders en een groep die in hotels zou logeren. In Estland, Rusland en Oekraïne werd iedereen in hotels ondergebracht.
Op maandagochtend 20 juli was het officiële vertrek bij het “Hotel de Ville” in Versailles.
De reis voerde ons door België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Finland, Estland, Letland, Rusland, Oekraïne, Hongarije, Oostenrijk en via Duitsland terug naar Frankrijk.
Hoewel het doel van de reis was om deze te volbrengen met onze oldtimers en we daarom de meeste tijd doorbrachten met het van A naar B rijden, bleef er genoeg tijd over om vooral steden te bezichtigen. Te beginnen met Kopenhagen hebben we, tot en met Oostenrijk, de hoofdstad van ieder land waar we doorkwamen kunnen bezoeken.Het contrast tussen de wereld waarin wij leven en de situatie in veel van de landen waar we door zijn gereden, heeft indruk op ons gemaakt. De voormalige “satellietstaten”, Estland en Letland, hebben erg te lijden onder de huidige recessie. Economische teruggang en snel stijgende werkloosheid zijn hiervan het gevolg. Dit komt extra hard aan, aangezien er pas het laatste decennium een begin is gemaakt met de opbouw, met financiële steun van o.a. Zweden. Toch komen de inwoners van steden als Tallinn en Riga strijdvaardig op ons over. Op dinsdag 4 augustus passeerden we de grens tussen Estland en Rusland. In tegenstelling tot wat we hadden verwacht ging het passeren van de grens redelijk snel. Na 6 uren was iedereen de grens gepasseerd.
In Rusland werden we al snel geconfronteerd met slecht begaanbare wegen. Ook zag je de armoedige omstandigheden waarin de Russische plattelandsbewoners leven. Velen moeten in hun onderhoud voorzien door aan de kant van de weg producten aan te bieden: een emmertje met appels/aardappels/bosbessen of cantharellen. Ook de huizen zagen er slecht onderhouden en bouwvallig uit.
Daarentegen waren de grote steden zoals St. Petersburg en Moskou met hun moderne skyline een groot contrast met hetgeen we op het platteland hebben gezien. Het verschil tussen arm en rijk is met name in en rond deze steden goed te zien. Naast de glitter en glamour, prachtige gebouwen, Mercedes en Bmw in de stad, zie je vlak buiten de stad veel armoede. Het feit dat het inwonertal van Moskou de laatste 10 jaar is gegroeid van 8 naar meer dan 15 miljoen geeft grote problemen.
Na een aantal prachtige Russische steden te hebben aangedaan kwamen we op donderdag 13 augustus aan in Charkov in de Oekraïne. Hier was het hooierstijd, je zag overal boeren die met paard en wagen aan het hooien waren. Een fraai nostalgisch tafereel en heel geschikt om te onthaasten... We hebben Oekraïne doorkruist van oost naar west en diverse mooie steden bezocht.
Vanaf Scandinavië was het enthousiasme van het “publiek” enorm. Hoe verder we naar het oosten kwamen, hoe meer we werden gefotografeerd en gefilmd door praktisch iedere weggebruiker. Mensen staken duimen omhoog en als we ergens parkeerden probeerden ze een praatje te maken.
Het feit dat je elkaar totaal niet kon verstaan was voor niemand een belemmering.
Één van de hoogtepunten was de binnenkomst in Parijs. We hadden als campinggroep afgesproken om elkaar te ontmoeten onder de Eiffeltoren. Op vrijdag 28 augustus stonden om 11.30 uur onze Tractions, zij aan zij opgesteld, op het Parc du Champs de Mars. Nadat we dit met champagne hadden gevierd, reden we gezamenlijk over de Champs-Élysées en maakten een ereronde om de Arc de Triomphe. Een actie waar we kippenvel van kregen.
Het is een schitterende reis geweest. We hebben zoveel gezien en zoveel indrukken opgedaan dat we geruime tijd nodig hebben gehad om thuis weer te acclimatiseren. Prachtige landen en steden hebben we gezien, allemaal anders en met een eigen gezicht. Het is absoluut de reis van ons leven geweest!
Joop & Geppy Posthumus