Atte Roskam, o.a. bezitter van een Citroën XM, ontwikkelt trainingen en opleidingen in opdracht van (onderwijs-) instellingen en bedrijven in de automotive sector. Hij is op afroep beschikbaar als praktijkdocent bij onderwijsleerbedrijven en scholen voor VMBO en MBO. In de loop der jaren heeft hij een aantal vakboeken samengesteld en leermethodes ontwikkeld op voertuig technisch gebied. De bekende “Vraagbaak” van P. Olyslager is vaak door hem samengesteld. Ook heeft hij door de jaren heen een groot aantal publicaties op zijn naam gezet die hun plaats vonden in de automotive (vak-) bladen. Het handwerk van automonteur oefent hij uit bij het onderhouden, repareren en stellen van diagnoses aan voertuigen. Daarnaast is Atte betrokken bij de racepreparatie van diverse wedstrijdauto’s. Tevens vervult hij een aantal functies binnen de autosport; zoals de technische begeleiding van raceklassen en verrichten van veiligheid- en reglementkeuringen van competitieauto’s.
Aan de orde kwam: “De keuze van een goede motorolie voor je oldtimer”. Atte vertelde op een luchtige manier en voorzien van “lichtbeelden” over viscositeit in SAE nummers, temperatuurbereik, dunvloeibaarheid, API als kwaliteitsnormering, synthetische of semi-synthetische olie, moderne mineraalolie, olietoevoegingen en transmissieolie. Ook kwam de brandstof nog aan de orde met de voor- en nadelen van de E10 benzine.
Er zijn dus heel veel soorten en combinaties olie. Maar hoe weet je nu of je een goede kwaliteit olie te pakken hebt? Viscositeit: dikkere oliesoorten hebben een hogere viscositeit dan dunnere oliesoorten. Uitgedrukt in SAE (Society of Automotive Engineers) nummers. De nummers komen overeen met de meetwaarden gevonden bij metingen bij verschillende temperaturen. Een voorbeeld: een 20 W olie is beproefd bij -10°C. Maar de viscositeit zegt nog niets over de kwaliteit van de olie. Om daar duidelijkheid in te brengen, ontwikkelden diverse testcentra testmethoden en kwaliteitsnormen voor automotorolie, waarbij de kwaliteit in een overzichtelijke code op de fles wordt vermeld. Het American Petroleum Institute (API) gebruikt bijvoorbeeld een S aanduiding voor benzinemotoren en een C aanduiding voor diesel. De letter die erachter staat geeft de kwaliteit, hoe hoger de letter, hoe hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld veel ouderwetser en dus minder goed dan de huidige SM/CF norm.
Welke olie is nu geschikt voor onze Traction?
Atte beveelt aan voor onze Traction en ook andere oldtimers een moderne mineraalolie 20W50 API SG-CF (lichte dope). Een kwaliteit motorolie voor benzinemotoren die goed presteert op gebied van weerstand, bescherming tegen slijtage en weerstand tegen oxidatie.
Voor transmissieolie in de Traction is SAE 80W90 (GL-4) heel geschikt.
Nog een tip: ververs tijdig uw olie. In ieder geval moet de motorolie elk jaar vervangen worden ongeacht het aantal afgelegde kilometers. Staat er nog een vat olie van 20 jaar oud? Deze niet meer gebruiken volgens Atte.