TAN Afdeling Noord
Een mooi verhaal geschreven door Luit Beenen, lidnummer 161 sinds 1967.
Over hoe hij aan zijn Traction is gekomen.
Het was ongeveer 60 cm hoog, het berkje dat onder het dashboard vandaan kwam. Het linnen kentekenbewijs lag nog in het dashboardkastje en de beukennootjes lagen door het hele interieur verspreid. Tweehonderd gulden en niet een cent minder, zei oude heer Shumacher uit Oudehorne tegen mij een daarvoor kreeg ik dan een Traction 11 Sport van de sloop.
Het bouwjaar van de wagen was 1951 echter het kenteken was van 1956 (13 juni) Dit kwam omdat deze auto eerst met een B nummer heeft gereden (B 15154) bij de heer H.J. Hummel te Leeuwarden welke de auto nieuw heeft gekocht bij Garage Duco Wiersma te Leeuwarden.
De tweede eigenaar was 22 september 1956 de heer Bruinsma te Drachten en kreeg toen ook zijn huidige kenteken UG-97-69, Hij verkocht de wagen in 1958 aan de heer Shumacher, die haar als taxi gebruikte. Deze wagen kocht ik dus in 1966. Het was in de tijd dat de Kinks op de Top 40 op nr.1 stond met hun hit “Sunny Afternoon”
Na veel gesloop, schoonmaken en weer langzaam opbouwen werd de sloopauto toch eindelijk weer een auto, vooral nadat hij voor de eerste keer helemaal werd gespoten.
In die tijd 60er jaren werden de meeste Nederlandse tractions kapot gereden in de diverse autocrossen, je zette er gewoon een paar tractorbanden voorop en je won alles, gelukkig had mijn traction een rustiger leven. Zij ging met de Beatband “That New Move”overal mee naar toe en ging meestal in de vroege ochtend weer huiswaarts.
Kortom de auto ging dus overal mee naartoe en het instrumentarium zat in een oud VW busje.
Vele nieuwe echtparen hebben wij naar het stadhuis gebracht. Vele keren heb ik mijn pols opengehaald aan de slinger. Vele plezierige uren hebben wij doorgemaakt.
Toen kwam in 1984 Parijs- Moskou –Parijs, maar eerst bij Erik voor de keuring. Kortom de hele wagen opnieuw moeten strippen, het plaatwerk, de carrosserie, de besturing, de remmen de ophanging, de vering de complete bekleding en ook maar weer helemaal overblazen met zwarte verf.
De reis was onvergetelijk (zie ook website van Rudi Seidel voor geweldig reisverslag) en de auto heeft het geweldig gedaan (mede dank aan mijn vrouw, mijn ouders, Robert Nachtwein en Erik Eikelboom.)