TAN Afdeling Noord  logoNoord

Overige informatie

Mijn eerste kennismaking met een Traction was in mijn geboorteplaats Leiden.
Als vierjarige mocht ik al alleen naar de kleuterschool lopen omdat mijn moeder thuis nog twee jongere handenbindertjes had.
Ik mocht alleen niet langs de waterkant lopen en uitkijken voor de tram op de Hogewoerd.
Het van een Traction voorspatbord glijden was niet verboden en werd dus vrijwel dagelijks beoefend onder het zingen van Dikkertje Dap op een lichtgrijs exemplaar dat vaak langs de route naar de kleuterschool in de Rijnstraat stond geparkeerd.
Mijn houtje-touwtje jas maakte echter wel wat krasjes in de grijze lak, dus de eigenaar, een apotheker, greep mij op ’n dag bij de lurven en sprak mij streng toe.
Gelukkig was Sinterklaas al voorbij, anders zou die er vast ook nog op terugkomen.

henk sloosMijn eerste Traction kocht ik in 1968, een 1949 Sportje waar de buurman van m’n verkering vanaf wilde omdat hij er kort tevoren twee bejaarden op een zebrapad mee had aangereden, een van de oudjes overleed toen ter plekke, de ander niet lang daarna.
Dit trieste feit deed buurman besluiten tot verkoop en wel voor 50 gulden, ook toen niet al te duur.Er zat een koffervoorbumper op en kreeg er ook een koplamp bij om het bij de aanrijding beschadigde exemplaar te vervangen.
Enkele dagen later deed ik rijexamen en zakte, dus extra lessen, en stond het wieltje bij m’n verkering voor de deur waar een Societe de Citroen clublid hem voor 100 gulden van mij kocht om de extra examen en leskosten te betalen!
Kort daarna kocht ik een 1953 koffersportje van Gerrit Moraal, oud Societe lid en sindsdien in ongenade gevallen.Een slecht exemplaar met rotte kokerbalken.
Een ander Sportje uit 1953 volgde, deze keer met een skai geplakt dak, deze daken waren erg populair eind zestiger jaren, vooral op Ford Capri.
Uit Frankrijk haalde ik mijn eerste gave Traction, een 1954 Legere met 40000 echte kilometers en originele zwarte lak met grijze bekleding onder de harde skai hoezen.
Vele Franse Tractions zijn er door mij in die vroege zeventiger jaren naar Nederland gehaald, waaronder ook Commerciales en Familiales.
Een 1936 zeventje heb ik zelf gehouden en gerestaureerd.

Met een 1911cc perfo motor erin is het een goede vakantiewagen.
Vakanties naar Groot Brittannie, België Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zijn reeds gemaakt, met Anneke naast me en onze 1982 Rapido Export plooicaravan aan de trekhaak.

Sinds voorjaar 2008 wonen we in het mooie en rustige Westerwolde, ver van de drukte van het wilde westen.
Traction rijden in deze omgeving voert je terug naar de dertiger jaren.
In de schuur staat onze nieuwe aanwinst, een Rosengart LR539 Supertraction Cabriolet.
Zoals bekent heeft deze Rosengart de totale aandrijflijn van een Traction, gekoppeld aan een stevig chassis!

Positie:
5537